Tidningen Dagens Industri har nyligen rapporterat om IKEA:s nya projekt som kallas för ‘IKEA Bootcamp’ och som är en samsatsning tillsammans med det danska företaget Rainmaking på startups. Det är ett sätt för IKEA att kunna knyta an till nya teknikföretag, likväl som andra startupföretag, vilka kan gynna möbeljätten i framtiden. De unga företagen får 200 000 kr var samt ges möjligheten att få tillgång till kontor i Älmhult liksom mentorskap under en period om tre månader.
IKEA:s mål
Det finns redan accelerationsprogram av denna typ där stora företag många gånger går in som investerare men det är IKEA inte intresserade av. För IKEA är syftet med programmet snarare att kunna skapa relationer med nya företag, vilka med tiden kan komma att utveckla bland annat teknik som kan licensieras av möbeljätten.
Vinnarna
Hösten 2017 drar den första bootcampen igång med tio utvalda företag och i december kröns projektet med en utställning på IKEA i Älmhult där företagen får visa upp sig själva. Enligt uppgift ska det ha kommit in så mycket som 1300 ansökningar från nystartade företag i 86 länder. De utvalda företagen i projektet är:
- Anyware Solutions från Danmark.
- Bare Conductive från Storbritannien.
- Flying Spark från Israel.
- Goodbag från Australien.
- How Do I? från Storbritannien.
- Hubstairs från Frankrike.
- Matter Solutions från Frankrike.
- Mimbly från Sverige.
- Niwa från Spanien.
- Nüwiel från Tyskland.
Det svenska bidraget
Bland finalisterna står alltså ett svenskt företag att finna. Det är Isabella Palmgren, Daniel Colunga och Helena Wallenberg, med rötterna i Chalmers, som står bakom Mimbly. Deras produkt innefattar en teknik som kan återvinna vatten i bland annat tvättmaskiner och som därmed kan spara massvis av vatten. Noterbart är att tekniken kan implementeras i redan existerande tvättsystem.